Finances d’administration communautaire

Quel est le but du programme?

Le but du Programme en finances d’administration communautaire est d’aider les employés de l’administration communautaire à développer leurs connaissances et leurs compétences en matière de finances, ce qui leur servira dans le cadre de leurs fonctions.

Quels sont les objectifs du programme?

  • Présenter la théorie, les normes (principes comptables généralement reconnus ou PCGR) et les concepts de la comptabilité.
  • Acquérir des compétences de base en comptabilité afin d’être en mesure de consigner et d’analyser les transactions de la collectivité, de préparer les ajustements et d’effectuer le cycle comptable en entier.
  • Apprendre à des personnes à préparer des renseignements financiers exacts et à les fournir aux organismes de gestion, de conseil et de financement.
  • Préparer les budgets et les autres renseignements financiers trimestriels pour les présenter aux députés.
  • Élaborer des systèmes de comptabilité et de rapports informatisés.
  • Mieux préparer le personnel de la comptabilité à la vérification annuelle.

Pourquoi devrais-je suivre le Programme de formation en finance communautaire?

Après avoir terminé le Programme, les participants seront mieux préparés à traiter des données financières, à établir et à interpréter des états financiers, à contribuer au bon fonctionnement de leur administration communautaire et à se préparer pour la vérification annuelle.

Qu’est-ce que les participants obtiennent après avoir terminé le Programme?

Après avoir réussi les 10 cours obligatoires, le participant recevra un certificat de réussite.

Quand et où?

L’École d’administration municipale établit un calendrier annuel avec les dates et l’emplacement des cours offerts. Les cours seront donnés dans plusieurs collectivités dans les TNO à tour de rôle. Certains cours seront bientôt offerts en ligne.

 

Courses Available

Accounting Cycle I

Course Description:

Community Government staff are introduced to basic bookkeeping and accounting materials. This course also includes basic accounting equation and demonstrates how to maintain double entry accrual accounting records. This course is a prerequisite for Accounting Cycle ll and Keeping Your Accounting Records and Payroll.

Accounting Cycle II

Course Description:

This course offers advanced concepts needed to complete the accounting cycle. Community Government staff will learn to prepare adjusting and closing entries and complete monthly accounting procedures and records. The course concludes with review of petty cash, cash and the evaluation of internal controls of community government assets.

Budgeting, Reporting and Monitoring for Finance Results

Course Description:

Introduces community government staff to the development of the budgeting process, defining revenues and expenses, preparing and monitoring a budget and variance reports.

Communications, Community Leadership and Public Relations

Course Description:

Prepares community leaders and staff to communicate effectively to increase effective communication with the public, council, and media.

Computerized Accounting Application (Intermediate)

Course Description:

Intermediate computerized accounting content which varies depending on the software used. Customized reports and creation and development of accounting information using accounting software will be covered.

Computerized Accounting Application (Introduction)

Course Description:

Introductory knowledge in business software applications. Setting up accounting records, data entry, and preparation of financial statements and techniques to find computerized errors.

General Financial Practices at the Community Level

Course Description:

Provides information on the general roles, responsibilities and skills sets of a financial manager. How financial managers make decisions to generate funds, manage assets, and accounting processes, report on financial activities, and ensure that assets are protected.

Human Resource Planning and Development

Course Description:

Introduces community government staff to field of human resource from a community government perspective. It further introduces key elements of human resource management and develops an understanding of the roles and functions of human resource management. * transferable credit

Keeping Your Accounting Records and Payroll

Course Description:

Reviews the conceptual framework of accounting, requirements found in the CICA handbook. It also covers short-term investments, capital assets and the assessing, valuing and capitalizing of community capital assets. Also includes is a review of the valuation and control of liabilities and payroll functions including employee benefits.

Payroll Administration

Course Description:

Introduces the requirements for a community government to set up and produces a payroll. Participants will be guided through the setting up of employer accounts with the authorities, calculation of manual payroll and statutory withholdings and the monthly, semi-annual and year-end reporting requirements.